Vol. 5 (2023): january-december: continuous publication
Original article

History in a course: accounts of its teaching in school time

Wilmer Edwin Valverde-Rodríguez
National University of Trujillo
Bio
María Isabel Gonzáles-González
Cesar Vallejo University
Bio
Lui Trilce Oyuki Morey-Huansi
Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión
Bio

Published 2023-07-20

Keywords

  • school,
  • History,
  • history course,
  • history teaching

How to Cite

Valverde-Rodríguez, W. E., Gonzáles-González, M. I., & Morey-Huansi, L. T. O. (2023). History in a course: accounts of its teaching in school time. Puriq, 5, e477. https://doi.org/10.37073/puriq.5.477

Métricas alternativas

Abstract

This article explores the narratives of higher education students regarding the History or Social Sciences course they experienced during their school years. Through a discussion forum, we obtained the contributions of 16 students from a public educational institute in Peru, whose stories were subjected to a thematic analysis in order to identify initial categories that would allow further in-depth studies. It was found that history as school content is materialized in the social sciences course, and that the experience of the course during their school years and the historical content provided to them, has provided them with significant and useful learning in their personal, social, vocational and professional lives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Aguilera M., A. (2017). La enseñanza de la historia y las ciencias sociales hoy: contrasentidos y posibilidades. Folios, 46, 15-27. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RF/article/view/6296/5228
  2. Apaza R. A. (2016). Breve historia de la educación en el Perú. Apuntes universitarios, 6(2), 111-124. DOI: https://doi.org/10.17162/au.v6i2.215
  3. Ayuso, M. L., (2010). Entrevista con Agustín Escolano Benito. Cultura material de la escuela y Educación Patrimonial: una mirada desde el Centro Internacional de Cultura Escolar. Propuesta Educativa, 34(2), 77-85. http://propuestaeducativa.flacso.org.ar/wp-content/uploads/2019/12/entrevista-1.pdf
  4. Caballero, J. (2020, 18 de mayo). Los 4 ismos de la era digital [Imagen adjunta] [Post]. LinkedIn. https://www.linkedin.com/pulse/los-4-ismos-de-la-era-digital-jin-caballero?originalSubdomain=es
  5. Carballeda, A. J. M. (2015). El territorio como relato. Una aproximación conceptual. Margen: revista de trabajo social y ciencias sociales, 76. https://www.margen.org/suscri/margen76/carballeda76.pdf
  6. Carretero, M. (2011). Comprensión y aprendizaje de la historia. En Rodríguez Gutiérrez, L. F. y García García, N. (Eds.), Enseñanza y aprendizaje de la historia en la educación básica. (69-104). Secretaría de Educación Pública, México.
  7. Carretero, M., & Kriger, M. (2008). Narrativas históricas y construcción de la identidad nacional: representaciones de alumnos argentinos sobre el “Descubrimiento” de América. Cultura y educación, 20(2), 229-242. DOI: https://doi.org/10.1174/113564008784490406
  8. Certeau, M. (2000). La invención de lo cotidiano I. Artes de hacer (1ª ed.). México: Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente; Universidad Iberoamericana.
  9. Cordero-Fernández, M. y Estefante, A. (2019, 28 de mayo). Carta pública de historiadores por eliminación de la obligatoriedad de su asignatura en 3º y 4º medio. CIPER. https://www.ciperchile.cl/2019/05/28/carta-publica-de-historiadores-por-la-eliminacion-de-la-obligatoriedad-de-su-asignatura-en-3o-y-4o-medio/
  10. Chávez G., T. (2006). La enseñanza de la historia del Perú en la educación secundaria durante la segunda mitad del siglo XX. Fondo Editorial Pontifica Universidad Católica del Perú, Perú.
  11. Chávez P. H. (2014). Texto compilado de la asignatura Sociología de la Educación. Chimbote. Edición: Universidad Católica Los Ángeles de Chimbote.
  12. Escolano B., A. (2000). Tiempos y espacios para la escuela. Ensayos históricos. Madrid: Biblioteca Nueva.
  13. Gallardo E., E. E. (2017). Metodología de la investigación: manual informativo-interactivo. Universidad Continental, Huancayo. https://repositorio.continental.edu.pe/bitstream/20.500.12394/4278/1/DO_UC_EG_MAI_UC0584_2018.pdf
  14. Gatica, E., González, F., y Navarro, D. (2014). La narrativa histórica oficial y el fantasma del héroe nacional en el aprendizaje histórico. Paulo Freire. Revista de Pedagogía Crítica, (14), 79-97. DOI: https://doi.org/10.25074/07195532.14.405
  15. López-Serrano, M. J. y Guerrero Elecalde, R. (2021). Narrativas digitales y la didáctica de la historia local de Córdoba. Percepciones sobre su uso en el grado de educación primaria. UNES. UNIVERSIDAD, ESCUELA Y SOCIEDAD, (10), 74-82. DOI: https://doi.org/10.30827/unes.i10.16998
  16. Méndez, C; Mori, J.; Prada, M. F. y Sánchez, M. F. (9 de octubre de 2020). El futuro de la educación superior y técnico-productiva en el Perú. ENFOQUE EDUCACIÓN. https://blogs.iadb.org/educacion/es/futuroeducacionsuperiorperu/
  17. Ministerio de Educación del Perú. (2016). Programa Curricular de Educación Secundaria. Primera edición. Lima: Perú.
  18. Ministerio de Educación del Perú. (2017). Currículo Nacional de la Educación Básica. Primera edición. Lima: Perú.
  19. Montanares-Vargas, E. G. (2017). Estudiantes de Chile y la enseñanza de la historia en espacios de conflicto. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(2), 1237-1250. DOI: https://doi.org/10.11600/1692715x.1523015072016
  20. Monteagudo-Fernández, J., Pérez, R. A. R., Escribano-Miralles, A., y García, A. M. R. (2020). Percepciones de los estudiantes de Educación Secundaria sobre la enseñanza de la historia, a través del uso de las TIC y recursos digitales. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 23(2), 67-79. DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.417611
  21. Moreno-Vera, J. R. y Ponsoda-López de A., S. (2018). La percepción del alumnado sobre la didáctica del patrimonio en la enseñanza de la historia. En Roig-Vila, R. (Ed.), El compromiso académico y social a través de la investigación e innovación educativas en la enseñanza superior. (317-325). Ediciones Octaedro.
  22. Morras, V. (2014). Intenciones y tensiones del vínculo entre Historia y ciudadanía en la escuela secundaria básica de la provincia de Buenos Aires. Clío & Asociados, (18-19), 183-197. DOI: https://doi.org/10.14409/cya.v0i18/19.4743
  23. Muñoz R., E. (2016). Las relaciones pasado-presente en la enseñanza de la historia. [tesis doctoral, Universidad Autónoma de Barcelona] Repositorio institucional UAB. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/400080/emr1de1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  24. Ocaña F., Y. (2009). Las Ciencias Sociales y su enseñanza: formemos estudiantes creativos, críticos y cooperativos. Investigación Educativa, 13(24), 179-185. https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4144
  25. Pacheco, L. (2019). La historia del Perú, según el fujimorismo. Mano alzada. https://manoalzada.pe/politica/la-historia-del-peru-segun-el-fujimorismo
  26. Prats, J. y Santacana, J. (2011). ¿Por qué y para qué enseñar historia? En Rodríguez G, L. F. y García G., N. (Eds.), Enseñanza y aprendizaje de la Historia en la Educación Básica. (317-325). Secretaría de Educación Pública.
  27. Pérez H., P. y García F., G. A. (2019, 7 de agosto). La importancia de la enseñanza de la Historia para el futuro de los estudiantes. The Conversation. https://theconversation.com/la-importancia-de-la-ensenanza-de-la-historia-para-el-futuro-de-los-estudiantes-121205
  28. Redacción. (2021, 10 de marzo). Institutos de educación superior: los dilemas del licenciamiento. EDUCACCIÓN. https://www.educaccionperu.org/institutos-de-educacion-superior-los-dilemas-del-licenciamiento/
  29. Robles O., E. (2004). Las primeras escuelas normales en el Perú. Rhela, 6, 57-86. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/2374
  30. Saldarriaga, J. (2017, 30 de diciembre). La Historia regresa a clases después de 23 años de inasistencia. El Colombiano. https://www.elcolombiano.com/cultura/clases-de-historia-en-escuelas-y-colegios-en-colombia-XG7945451
  31. Segura H., O. (2013). La relaciones peruano-chilenas en perspectiva histórica. Enseñanza de la Historia, (17), 18-23. http://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/173001
  32. Soto Y., A. F. (2020). Las voces de los estudiantes y la educación histórica: Oportunidades, tensiones y desafíos en la construcción de narrativas históricas con fragmentos autobiográficos. Revista Sophia Austral, (26), 13-31. http://www.sophiaaustral.cl/index.php/shopiaaustral/article/view/369
  33. Tapullima, G. (2020, 9 de enero). Es triste que ahora los chicos no llevan [el curso de] Historia del Perú. Ojo Público. https://ojo-publico.com/1552/freigeiro-dio-dato-enganoso-sobre-ensenanza-de-historia-del-peru
  34. Trahtemberg, L. (2008, 3 de febrero). ¿Y quién reforma el currículo oculto? TRAHTEMBERG. https://www.trahtemberg.com/iy-quien-reforma-el-curriculo-oculto/
  35. UNESCO - OREALC. (2017). Educación para la ciudadanía mundial en América Latina y El Caribe: hacia un mundo sin muros: educación para la ciudadanía global en el ODS 4 - Agenda E2030. Santiago de Chile: Oficina Regional de Educación para América Latina y El Caribe.
  36. UNESCO - OREALC. (2021). 12 claves para fortalecer la educación ciudadana en Chile. Santiago de Chile: Oficina Regional de Educación para América Latina y El Caribe.
  37. Valle T., A. (2020). ¿Aprender historia, aprender a pensar nuestra sociedad? Enseñanza de la Historia, (20), 9-20. https://repositorio.pucp.edu.pe/index/bitstream/handle/123456789/137428/Ensen%CC%83anza%20de%20la%20historia%2020.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  38. Valle T., A. (2021). Representaciones sobre la enseñanza y el aprendizaje de la historia reciente peruana de los estudiantes del profesorado en ciencias sociales. Tempo e Argumento, Florianópolis, 13(33), 1-36. DOI: http://dx.doi.org/10.5965/2175180313332021e0110
  39. Velasco O., J. J. y Reyes M., L. (2011). Antropología y educación: notas para una identificación de algunas de sus relaciones. Contribuciones desde Coatepec, 21, 59-83. https://www.redalyc.org/pdf/281/28122683004.pdf
  40. Ybáñez F., N. (s. f.). Importancia del Licenciamiento de Institutos de Educación Superior. Instituto Continental. https://icontinental.edu.pe/importancia-del-licenciamiento-de-institutos-de-educacion-superior/noticias/
  41. Zafra, I. (2021, 23 de octubre). Del avance de la democracia a la “diversidad” de sentimientos nacionales: así es la nueva asignatura de Historia de España que ha diseñado el Gobierno. El País. https://elpais.com/educacion/2021-10-24/asi-se-estudiara-historia-de-espana-en-los-institutos.html
  42. Zapata A., C. (2012, 31 de octubre). ¿Porqué enseñar Historia del Perú? El hombre y el tiempo. http://elhombreyeltiempo.blogspot.com/2012/10/por-que-ensenar-historia-del-peru.html