Vol. 4 (2022): january-december: continuous publication
Original article

Design, validity and reliability of an Environmental Awareness Scale.

Cecilia Aliaga-Herrera
Federico Villarreal National University
Bio
Carlos Portocarrero-Ramos
Federico Villarreal National University
Bio
Mildred Ávila-Miñán
Federico Villarreal National University
Bio

Published 2022-11-14

Keywords

  • Environmental awareness,
  • reliability,
  • scale,
  • validity

How to Cite

Aliaga-Herrera, C., Portocarrero-Ramos, C., & Ávila-Miñán, M. (2022). Design, validity and reliability of an Environmental Awareness Scale. Puriq, 4, e423. https://doi.org/10.37073/puriq.4.423

Métricas alternativas

Abstract

As part of a study of "environmental awareness and artistic expression in students of a public university in Metropolitan Lima", the objective was to design and determine the validity of the items and the reliability of a scale to assess environmental awareness. The sample consisted of 216 volunteer students, 63 men and 153 women, aged between 17 and 30 years, selected by non-probabilistic purposive sampling. In this section, the design corresponds to an instrumental study. The respondents answered the Environmental Awareness Scale virtually: the Exploratory Factor Analysis was used, by means of the Principal Axes Factorization method, with Varimax rotation, allowing the estimation of certainty of validity of the items based on the internal structure. On the other hand, the Confirmatory Factor Analysis led to identify that the CFI and TLI (0.923 and 0.910, respectively) exceeded the value of 0.90 and are therefore considered acceptable. The SRMR (0.057) and RMSEA (0.052), reached mean values close to adequate. Finally, the Chi-square was 1.589, representing an acceptable value. Regarding the reliability of the inventory, the Alpha (.85) and Omega (.90) coefficients are above the acceptable range.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Alonso, M., Berenguer, J., de Castro, R., Lafuente, R., Martín, R., Moreno, M., Corral, V., Pardo, M., Corraliza, J. A., Santiago, P., García, E., Suárez, E., Hernández, B., Tábara, D., & Jiménez, M. (2006). Persona, Sociedad y Medio Ambiente. Perspectivas de la investigación social de la sostenibilidad. https://goo.su/2oqwO
  2. Ato, M., López, J. J., & Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicologia, 29(3), 1038–1059. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511
  3. Bandalos, D. L. y Finney, S. J. (2010). Factor Analysis: Exploratory and Confirmatory (G. R. Hanc).
  4. Bentler, P. M. (1990). Comparative Fit Indexes in Structural Models. Psychological Bulletin, 107(2), 238–246. https://doi.org/10.1037/0033-2909.107.2.238
  5. Berenger, J., Corraliza, J. A., Moreno, M., & Rodriguez, L. (2002). La medida de las actitudes ambientales: propuesta de una escala de conciencia ambiental (Ecobarómetro). Intervención Psicosocial, 11(3), 349–358. http://www.copmadrid.org/webcopm/publicaciones/social/79835.pdf
  6. Damásio, B. F. (2013). Contribuições da Análise Fatorial Confirmatória Multigrupo (AFCMG) na avaliação de invariância de instrumentos psicométricos. Psico-USF, 18(2). https://doi.org/10.1590/S1413-82712013000200005
  7. Ferrando, P. J., & Anguiano-Carrasco, C. (2010). El análisis factorial como técnica de investigación en psicología. Papeles Del Psicologo, 31(1), 18–33. https://acortar.link/EZ2BQ
  8. Gomera, M., Antonio, F. V. de la, & Torre, M. V. A. (2012). Medición y categorización de la conciencia ambiental del alumnado universitario: contribución de la universidad a su fortalecimiento. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 16(2), 213–228. https://www.ugr.es/~recfpro/rev162ART11.pdf
  9. Katz, M. H. (2006). Multivariable analysis ((2a ed.).).
  10. Kline, B. (2006). Principios y práctica de modelado de la ecuación estructural (Guildford).
  11. Lacave, C., Molina, A. I., Fernández, M., & Redondo, M. Á. (2015). Análisis de la fiabilidad y validez de un cuestionario docente. In Universitat Oberta La Salle (Ed.), Actas de las XXI Jornadas de la Enseñanza Universitaria de la Informática (pp. 136–143). https://upcommons.upc.edu/handle/2117/76844
  12. Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A., & Tomás-Marco, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: Una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de Psicologia, 30(3), 1151–1169. https://doi.org/10.6018/analesps.30.3.199361
  13. Mahat, H., Hashim, M., Nayan, N., Balkhis Norkhaidi, S., & Saleh, Y. (2019). Development Of Environmental Awareness Measurement Instruments Through Education For Sustainable Development. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 239, 73–86. https://doi.org/10.2991/upiupsi-18.2019.13
  14. Miranda-Ynga, D. (2017). Medición de la conciencia ambiental en estudiantes de ciencias agrarias de la universidad de Tumbes. Humanidades & Innovación, 4(2). https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/303
  15. Salvador, S. L., Prieto, J. M. M., & Pastrana, M. R. (2019). Design and validation of a scale to measure pre-service Primary teachers´ environmental awareness. Profesorado, 23(3), 297–316. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.11181
  16. Sánchez, H. y Reyes, C. (2015). Metodología y diseños de la investigación científica (Business.).
  17. Sema, S., & Ayse, S. (2017). Validity and reability study of Environmental Awareness and Attitude Scale for Preschool Children. International Electronic Journal of Environmental Eduaction, 7(1), 78–96.
  18. Ventura, J.L. y Caycho, T. (2017). El coeficiente Omega: un método alternativo para la estimación de la confiabilidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, 15(1), 625– 627. https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=77349627039
  19. Viladrich, C., Angulo-Brunet, A., & Doval, E. (2017). Un viaje alrededor de alfa y omega para estimar la fiabilidad de consistencia interna. Anales de Psicologia, 33(3), 755–782. https://doi.org/10.6018/analesps.33.3.268401