Vol. 5 (2023): january-december: continuous publication
Artículo de Revisión

Economic impacts of Tourism on tourism service providers worldwide: A systematic review

Delia Condori Chura
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú
Bio
Sergio Antonio Flores-Vargas
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú

Published 2023-12-31

Keywords

  • Competitiveness,
  • economic impact,
  • suppliers,
  • tourism services

How to Cite

Condori Chura, D., & Flores-Vargas, S. A. (2023). Economic impacts of Tourism on tourism service providers worldwide: A systematic review. Puriq, 5, e540. https://doi.org/10.37073/puriq.5.540

Métricas alternativas

Abstract

Tourism is an economic activity with both positive and negative impacts on society. This study focused on analyzing the economic impacts of tourism on tourism service providers worldwide. A comprehensive search for scientific papers was conducted in databases such as Scopus, Web of Science, and Dialnet, resulting in 89 articles, of which 12 were selected for review. The findings revealed highly positive impacts on tourism service businesses, such as accommodations, restaurants, leisure centers, camps, and tour operators. Additionally, microeconomic-level enterprises were highlighted as beneficiaries. In conclusion, tourism significantly contributes to the generation of local economic benefits. However, current global trends demand that the tourism industry focuses on principles of equity, responsibility, and respect. When properly managed, tourism becomes a dynamic driver of the economy at both local and global levels.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Alexander, P. (2020). Methodological Guidance Paper: The Art and Science of Quality Systematic Reviews. Review of Educational Research, 90(1), 6–23. https://doi.org/10.3102/0034654319854352
  2. Alonso, J. (2022). El turismo como motor de crecimiento económico en Colombia (2000-2019). Revista Internacional De Turismo, Empresa Y Territorio, 6(1), 57–83. https://doi.org/10.21071/riturem.v6i1.14056
  3. Ávila-Batista, G., Varona-Leyva, F., Ochoa-Ávila, M., & ÁvilasHernández, J. (2023). La responsabilidad social empresarial en micro, pequeñas y medianas empresas turísticas. Ciencias Holguín, 29(1). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=181574471004
  4. Azcuy, G. (2020). El impacto económico-territorial del turismo internacional por vía aérea (2010-2017). Locale, 3(3), 71–96. https://doi.org/10.14409/rl.v3i3.9311
  5. Barquero, W. (2022). Analisis de Prisma como Metodología para Revisión Sistemática: una Aproximación General. Saúde Em Redes, 8, 339–360. https://doi.org/10.18310/2446-4813.2022v8nsup1p339-360
  6. Brida, G., Rodríguez Brindis, M. A., & Mejía-Alzate, M. L. (2020). contribución del turismo al crecimiento económico de la ciudad de Medellín – Colombia. Revista de Economía Del Rosario, 24(1). https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/economia/a.8926
  7. Calveras, A., & Orfila, F. (2010). Un análisis económico de la intermediación en el sector turístico. Cuadernos de Economía, 33(91), 67–93. https://doi.org/10.1016/s0210-0266(10)70058-3
  8. Celis, N., & Villalobos, J. (2018). Contribución del turismo al crecimiento económico de la región San Martín observado durante el periodo 2011 – 2015 [Universidad Nacional de San Martín]. https://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/3201/1/ECONOMIA - Nelly Del Pilar Celis Tenazoa %26 Jénifer Villalobos Pérez.pdf
  9. Gómez-Luna, E., Navas, D., Aponte-Mayor, G., & Betancourt-Buitrago, L. (2014). Literature review methodology for scientific and information management, through its structuring and systematization. DYNA, 81(184), 158–163. https://doi.org/10.15446/dyna.v81n184.37066
  10. Haro, A. (2021). IMPACTO DEL COVID-19 EN EL TURISMO SOSTENIBLE: UN ESTUDIO DESDE LA PERSPECTIVA ESTADÍSTICA FINANCIERA EN HOTELES Y ALOJAMIENTOS TURÍSTICOS. Revista Cubana de Administración Pública y Empresaria, 5(3), 1–14. https://doi.org/https://doi.org/10.5281/zenodo.5804741
  11. Jacobo-Hernández, C. A., Leyva-Osuna, B. A., Daniel Ochoa, Y. J., & Mendoza Apodaca, M. del R. (2019). La influencia del capital intelectual en el desempeño organizacional en empresas turísticas de México. Revista Interamericana de Ambiente y Turismo, 15(1), 72–81. https://doi.org/10.4067/S0718-235X2019000100072
  12. Largo, G., & Posligua, M. (2023). Análisis de afectación económica en el sector turístico por la COVID-19 en el mirador de Turi en Cuenca-Ecuador, en el período 01 de enero al 31 de diciembre del año 2020. Siembra, 10(1), e4198. https://doi.org/10.29166/siembra.v10i1.4198
  13. Ley N.o 29408. (2009). Ley general del turismo. https://www.mincetur.gob.pe/wp-content/uploads/documentos/turismo/funciones_y_normatividad/normatividad/marco_general/LEY_GENERAL_DE_TURISMO_LEY29408.pdf
  14. Mamani, V. (2019). Análisis de turismo receptivo, tipo de cambio y su impacto en el crecimiento económico de la Región de Puno: periodo 1995-2017 [Universidad Nacional del Altiplano]. http://repositorio.unap.edu.pe/handle/20.500.14082/10914
  15. Martel, D., Salinas, N., Rasmuzzen, R., & Maylle, S. (2019). Propuesta de valor y el impacto del turismo: Un estudio en el centro poblado Las Pampas de Tomayquichua- Huánuco, Perú. https://doi.org/https://doi.org/10.33554/riv.13.3.341
  16. Mc Coy, C. (2016). Evaluación De La Capacidad De Carga Turística Como Elemento De Análisis Del Desempeño De Un Destino Turístico: Caso Cancún. Revista Internacional Administracion & Finanzas, 9(6), 59–80. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2916773
  17. Medeiros, T., Sousa, M., & Mendes, J. (2021). A importância das tecnologias de informação e comunicação no turismo sénior: uma revisão sistemática. Turismo - Visão e Ação, 23(3), 579–594. https://doi.org/10.14210/rtva.v23n3.p579-594
  18. Milano, C. (2018). Overtourism, malestar social y turismofobia. Un debate controvertido. PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 18(3), 551–564. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2018.16.041
  19. Moré, L., Carmenate, V., & Junco, C. (2005). La satisfacción laboral y el empleo de herramientas de dirección en el perfeccionamiento empresarial. MITRANS Transporte, Desarrollo y Medio Ambiente, 25(2), 55.
  20. Ortíz, J., Cancino, S., & Cancino, G. (2019). El aporte del turismo al desarrollo económico del Municipio de Pamplona, región nororiental de Colombia. Revista Espacios, 40(1). https://www.revistaespacios.com/a19v40n01/a19v40n01p15.pdf
  21. Perez, A., & Camberos, M. (2017). Desigualdad, turismo y bienestar: Análisis regional y por estados, según estrato urbano y rural. El Periplo Sustentable, 32. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1870-90362017000100008&script=sci_abstract&tlng=pt
  22. Pinargote Montenegro, K. G., & Loor Chávez, T. D. (2021). El covid-19 y su impacto económico en las empresas hoteleras de Manta-Ecuador. ECA Sinergia, 12(1), 152. https://doi.org/10.33936/eca_sinergia.v12i1.2744
  23. Rivas, R. D. (2018). La artesanía: patrimonio e identidad cultural. Revista de Museología “Kóot,” 8(9), 80–96. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.5377/koot.v0i9.5908
  24. Sandoval Cabrera, P. (2019). Competitividad y calidad de vida en destinos turísticos de México. InterSedes, 20(41), 129–149. https://doi.org/10.15517/isucr.v20i41.38818
  25. Sandoval, J. (2017). Impacto económico generado en los emprendedores de servicios de la ruta turística"Tren del Hielo 2, Ecuador. Revista Interamericana de Ambiente y Turismo, 13(1), 44–51. https://doi.org/10.4067/s0718-235x2017000100044